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What is LSA?

近年、欧米では、Light Sport Aircraft(LSA)という、2人乗りで安価な小型航空機カテゴリーが普及しています。

LSAは、超軽量動力機(ULP)と軽飛行機の中間的なカテゴリーに属します。ULPは軽飛行機に比べてライセンスの取得が容易であり運用コストも安いことなどから世界的に普及が進みましたが、安全性や運用面で問題があり、米国ではULPの制度改正のための調査研究が行われました。一方、軽飛行機は航空機として幅広い運航が可能で安全性が確保されていますが、機体の価格や維持経費が高いことやライセンスの習得に時間や費用がかかるため汎用的とは言い難く、機体性能や飛行方式を軽飛行機に比べさらに限定して、安全性を確保しつつ低価格で入門航空機を楽しめる新たな航空機カテゴリーが求められていました。その結果、米国では、ULPよりは大型で安全性が高く、かつ安価な小型航空機を対象とし、パイロットにはSport Pilotという制度を与えて、プライマリ・カテゴリーの基準が設定されることになりました。また欧州では、ULカテゴリーを拡張する形で、機体およびパイロットの要件が与えられております。米国では2005年にLSAカデゴリーが規定されてから、2010年までに6528機の機体が登録されました。また、中国・韓国・インド・オーストラリア・東南アジアの各国においてもLSAの普及が進んでいます。

一方、日本国内においては、ULPは航空機カテゴリーからは外れ、飛行許可により限定的に使用されてきましたが、検査制度がないための不法改造や飛行許可を遵守しない不法飛行によって発生する事故が多く発生し、安全性の観点からこれ以上の発展は困難です。より高性能な機体であるLSAを飛行許可で運用するのは限界があり、海外同様の制度化が急務であると考えます。

欧州ではLSAに近いカテゴリーとして、UL(Ultra Light)があり、LSAとULは同型機で販売されているケースが見られます。ULはLSAに比べると制限が緩く、引込脚が可能などより高性能指向となっています。現在、これらのカテゴリーにおいて、推進装置の電動化が進んでおり、従来機のエンジン→モーター換装のみならず、電動機として登録、販売される機体も出てきました。電動機の最大の課題はバッテリー容量に比例する航続時間が短いことですが、バッテリー技術の飛躍的な向上によって、1時間を超える航続時間を有する機体も現れています。電動機の長所は、低騒音、ゼロエミッション、原動機周りの機構が簡素になるなどですが、何と言っても、運航コストが内燃機関に比べて圧倒的に安く、入門航空機としては極めて優れた資質を有しております。

当研究所では、LSAに準じる機体の設計・試作・評価、および国内/海外の運用や法整備の調査を通じ、このLSAカテゴリーを本邦に導入することを目指して研究を行っております。

 

   

 ULP,軽飛行機とのLSAの比較          LSA登録機数の予想

Definition of LSA

LSAカテゴリーに合致する機体の安全基準は、大型旅客機などに適用される国際民間航空機関(ICAO)による規定ではなく、主に米国試験材料協会(ASTM)によります。これにより、機体の製造、検査が飛躍的に安価となり、普及を加速させる要因になっています。

例えば、米国LSAの主な制限事項は以下の通りです。

1) 機体の制限

・最大離陸重量 : 1320lbs (600kg)以下

・最大速度 : 120kt (222km/h)以下

・乗員数 : 2人

・エンジン : ピストンエンジン1基

・プロペラ : 固定ピッチまたは地上調整ピッチ

・操縦席 : 与圧式でないこと

・着陸装置 : 固定脚

・失速速度 : 45kt (83km/h)以下

2) 運用制限

・昼間の有視界飛行のみ

・個人のスポーツ、レクリエーションとしての飛行に限る(但し、練習飛行は可能)

・機体のリース、販売が可能

・航空保安装備の義務付け

・航空保険の義務付け

・航空法に従った運航

 LSAの制限事項[:en]

What is LSA?

In recent years, lightweight small aircraft category called Light Sport Aircraft (LSA), which is inexpensive for two people, is spreading in Europe and the United States.

The LSA belongs to the category between Ultra Light Plane (ULP) and conventional small airplanes. The ULP has gained widespread globally because it is easier to get licenses than conventional small airplane and its operation costs are lower, but in the U.S. survey research was conducted to revise the ULP systems, because there are problems in terms of safety and operation. On the other hand, conventional small aircraft can operate widely as an aircraft and safety is secured, but it is hard to say that it is general as it is costly and expensive to airframe and maintenance costs, and it takes time and expense to get licenses, so there was a need for a new aircraft category that can further enhance the primer aircraft at a low price while ensuring safety and further limiting the performance and flight method compared to small aircraft. As a result, in the United States, targeting small aircraft that is larger, safer and cheaper than ULP, the pilot is given the systems of Sport Pilot License, and the basis of the primary category is now to be set. Also in Europe, They established the category of aircraft and pilot in the form of extending the UL category. In the United States, 6528 LSAs were registered by 2010, since LSA category was regulated in 2005. LSAs are also spreading in China, Korea, India, Australia, and Southeast Asia.

On the other hand, in Japan, The ULP is out of the aircraft category and has been used limitedly by flight permission, but there are many accidents caused by illegal flight that does not comply with illegal remodeling or flight permission because there is no inspection systems, so further development is difficult from the point of safety. There is a limit to managing LSA which is a higher performance aircraft under flight permission, and we think that institutionalization like overseas is an urgent task.

In Europe, there is UL (Ultra Light) as a category close to LSA, and LSA and UL seem to be on sale on the same aircraft. The UL is less restrictive than LSA, it is more performance-oriented, such as retractable landing gear is possible. Currently, in these categories, the propulsion devices are becoming more electrified, and not only the engine of conventional aircraft → motor replacement but also the aircraft registered and sold as electric aircraft have appeared. The biggest problem for electric aircraft is short endurance, which is proportional to the battery capacity, but due to the dramatic improvement in battery technology, aircraft with a cruising time exceeding 1 hour are appearing. The advantages of the electric motor are low noise, zero emissions, simplification of the mechanism around the prime mover, and so on, but above all, the operating cost is overwhelmingly cheaper than the internal combustion engine, and it has quite excellent qualities as an entry aircraft.

Our laboratory conducts research aiming to introduce this LSA category to Japan through designing, prototyping and evaluation of aircraft that conform to LSA, surveying domestic / overseas operations and legal development.

 

   

 ULP,軽飛行機とのLSAの比較          LSA登録機数の予想

Definition of LSA

Standard specification for aircraft that conform to the LSA category are not based on the International Civil Aviation Organization (ICAO) applicable to large aircraft, but mainly on the American Society for Testing and Materials (ASTM). Due to this, manufacturing and inspection of the aircraft become dramatically cheaper and become a factor to accelerate the spread.

For example, the main definitions of the US LSA are as follows.

1)Aircraft restriction

・Maximum gross weight of 1,320 lbs (600kg) or less.

・Maximum airspeed of 120 knots CAS (222 km/h) or less.

・Seating for no more than 2 people (including the pilot).

・A single, reciprocating engine.

・A fixed pitched propeller (or ground-adjustable).

・A non-pressurized cabin.

・Fixed landing gear.

・Maximum stall speed of 45 knots CAS (83 km/h).

2)Operation restrictions

・Fly during the daytime using visual flight rules (VFR).

・Limited to personal sports, flight as recreation (however, practice flight is possible)

・Available for leasing of aircraft, sale.

・Obligation of aviation security equipment.

・Obligation of aviation insurance.

・Operation in accordance with aviation law.

 LSAの制限事項[:]