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Urban Air Mobility

21世紀の世界人口の爆発的な増加は,世界規模で都市化を加速し,自動車に代表されるパーソナルモビリティは電動化,IT化という革新とともにその普及は留まるところがありません.しかしながら,大都市での平面的な道路インフラは限界に達し,都市の交通渋滞は深刻で,このエネルギー,時間価値の損失は膨大です.また,大都市では高層構造となり,立体的な移動を余儀なく求められ,エレベータによる地表面からのアクセスは災害時も含めて極めて非効率です.このような近未来都市(まるでSF映画のような)の交通の姿として,パーソナルエアモビリティ(立体的に空間を自由に行き来する乗り物)がありますが,技術的な課題が多く,実現には至っていません.空間移動する乗り物として普及している飛行機やヘリコプターは,障害物のない管制された上空を高速度で移動するように設計されており,そもそも前述のパーソナルな都市航空交通手段の要求にマッチしていません.

さて近年,空撮や物資輸送等において急速な産業化が進んでいる無人飛行体(ドローン)は,複数の高出力電動小型プロペラ,高エネルギー密度バッテリー,MEMS技術による超小型姿勢制御センサ等により安定した垂直離着陸,浮上,飛行を実現し,IoTによる自動制御とともにその適用範囲を拡大しています.そしてこのドローン技術を人員輸送サイズの乗り物に活用することで,パーソナルエアモビリティの実現可能性が見えてきました.これらはアーバンエアモビリティ(都市航空交通,UAM)と呼ばれ,エアタクシーなど次世代のパーソナルな移動手段として注目され,エアバス社など既存の航空機メーカーも含め大規模な先行投資が世界各地で始まっています.このUAMが飛行する空間は,専らビルの谷間や家々の上空であり,従来の飛行機を対象とした航空法では対応できない乗り物であり,実現に向けた解決すべき課題が山積みです.しかしながら,UAMは低騒音,ゼロエミッション,滑走路不要,操縦技術不要,交通インフラのないpoint to pointの高効率移動手段として,自動車,鉄道,船舶,航空機の次に現れた新しい乗り物のカテゴリーとして,交通,物流のパラダイムを刷新する可能性を秘めており,また経済的効果も計り知れないものがあります.

 

 

こうしたUAMを核とした次世代航空輸送の調査,研究,開発を目的として,本研究所を設立いたしました.本研究所は,UAM社会を実現するための課題である、従来航空機を含めた都市空間を飛行する乗り物における衝突回避を含めた高効率な運航システム,気象条件への対応,事故発生時の乗員ならびに地上への安全性,経済性を確保する機体諸元,モーターやバッテリー性能などについて,関連分野の研究者や関係省庁,および受益者である自治体や製造者との情報交換,知識共有の場とすることを目指します.また,UAMのキーテクノロジーの1つである電動推進ユニットについては,新しい小型航空機カテゴリーであるLSA(Light Sport Aircraft)の電動化ならびに本邦へのカテゴリー導入を通じて,関係省庁や研究者と実践的に調査研究を進めます.さらに,UAMを活用した新たな交通,物流システムに関して,マーケティング分野からの実践的可能性を評価していきます.

本研究所による取り組みは,UAMの実現可能性を評価展望するにとどまらず,昨今の航空機設計開発技術者不足,パイロット不足に対応する若手育成に大きく資するものと考え,得られた知見や成果が次世代航空の法整備や環境醸成を導くことを期待いたします.

 

2018年6月

法政大学大学院アーバンエアモビリティ研究所

所長 御法川 学(法政大学理工学部機械工学科 教授)

 

      

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Urban Air Mobility

The explosive growth of the world population in the 21st century accelerates urbanization on a global scale, personal mobility represented by automobiles is not limited to widespread with innovation of electricization and digitalization. However, the flat road infrastructure in large cities reaches the limit, the traffic congestion in the city is serious, the loss of this energy and time value is huge. Also, in large cities, it has a high-rise structure and it is inevitably required to move three-dimensionally, access by the elevator from the ground surface is extremely inefficient including in the case of disasters. There is personal air mobility (ride freely going and coming freely in space) as a form of transport of such a near future city (like a science-fiction film), but there are many technical problems and it has not been realized. Airplanes and helicopters that are popular as spatially moving vehicles are designed to move at high speed controlled airspace with no obstacles, so it doesn’t match the requirements of the above-mentioned personal urban air transportation method.

In recent years, the unmanned aerial vehicle (drone), which has been rapidly industrialized in aerial photography and transportation of goods, has realized stable vertical take-off and landing, levitation and flying with multiple high power electric compact propellers, high energy density batteries, ultra-small attitude control sensors by MEMS technology, and it has expanded its application range as well as automatic control by IoT. And by utilizing this drone technology for vehicle of personnel transport size, feasibility of personal air mobility has been raised. These are called Urban Air Mobility (UAM) and attracted attention as a next-generation personal transportation means such as air taxis, and large-scale upfront investment including Airbus and other existing aircraft manufacturers has started all over the world. The space that this UAM flying is exclusively the valley of a building and the sky over the houses, it is a vehicle that can not be handled by the aviation law targeting conventional aircraft, and there are many problems to be solved for realization. However, UAM has the potential to revamp the paradigm of transportation and logistics, and also there are some incalculable economic effects, as a high-efficiency means of point-to-point without low noise, zero emissions, no runway, no control skills required, no traffic infrastructure, and as a category of new vehicles that appeared following automobiles, railways, ships, and aircraft.

We have established this institute to investigate, research, and develop next-generation aviation transportation based on the UAM. This laboratory aims to be a place for information exchange and knowledge sharing with related researchers, related ministries and beneficiaries, and municipalities and manufacturers, about a high-efficiency flight control systems including collision avoidance for vehicles flying in urban spaces including conventional aircraft, the response to weather conditions, the safety of the crew at the time of an accident and the safety of the ground, the aircraft specifications to ensure economic efficiency, and the performance of the motor and batteries, which is an issue for realizing UAM society. In addition, we will conduct practical research with related ministries and researchers on the electric propulsion unit, which is one of UAM’s key technologies, through the electrification of LSA (Light Sport Aircraft), a new small aircraft category, and the introduction of categories into Japan. Moreover, we will evaluate the practical potential of the new transportation and logistics systems using the UAM from the marketing field.

Our research activities will not only help us to evaluate the viability of the UAM, but also contribute to the development of young people who will respond to the shortage of aircraft design engineers and the shortage of pilots in the past. And we hope that the knowledge and achievements obtained will lead to the development of laws and environment for next-generation aviation.

 

June 2018

Hosei University Urban Air Mobility Laboratory

Director, Gaku Minorikawa, (Professor at Hosei University, Faculty of Science and Engineering Course of Mechanical Engineering)

      

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